onsdag den 5. december 2012

Er du blevet narret til at installere et program?

Jeg prøver generelt at udbrede budskabet om, at man skal vide, hvad man gør, når man bruger sin computer og ikke bare klikke "OK" eller "Ja" uden at være nogenlunde sikker på, hvad det er, man gør. Denne fornuftige praksis kan forhindre en del problemer specielt ved brug af mindre seriøse hjemmesider og programmer. Men forleden faldt jeg over et ellers seriøst foretagende, der tilsyneladende benytter tricks, der må siges at høre til i skuffen mærket "narreteknikker".

Jeg var såmænd ved at downloade Flash Player fra Adobes hjemmeside (som millioner af mennesker gør jævnligt) og hvis jeg ikke tilfældigvis havde spottet et lille tilsyneladende uskyldigt flueben, der var valgt som standard, så havde jeg pludselig fået et nyt sikkerhedsprogram (klik på billedet herunder for at forstørre det - det er på engelsk men burde være til at forstå).


Ville du umiddelbart have bemærket fluebenet ud for om jeg vil installere McAfee Security Scan Plus? Nej vel, og på den måde får McAfee sikkert mange nye prøvekunder, som nok ikke havde til formål at prøve McAfee Security Scan Plus, men som blev narret til at installere det - og det fra et seriøst foretagende som Adobe.

Så se dig for derude, selv når alt ser tilforladeligt ud, så lurer de kommercielle interesser, der til tider får første prioritet over anstændig opførsel.

P.S. McAfee Security Scan Plus er sikkert et udmærket sikkerhedsprogram, men denne "salgsmetode" er ikke noget, jeg bryder mig om. Hvis du i øvrigt er interesseret i et rigtigt godt sikkerhedsprodukt, så kontakt AGR Consult med henblik på at prøve et passende produkt fra ESET - her bliver du ikke narret til noget... ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar